سرویس کولر گازی

سرویس کولر گازی

غزاله حسامی ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ 11 ماه پیش

کولر گازی ها در هنگامی که فیلترها، پره ها و کویل های تمیز و بدون گرد و غباری داشته باشند، دارای عملکرد و کیفیت بهتری نیز می باشند و همچنین جریان هوای مناسب‌تری نسبت به محیط شما ایجاد می کنند. اگر قصد خرید کولر گازی را دارید بهتر است از قبل با مراحل سرویس این دستگاه آشنا شوید. اگر احساس کردید که کیفیت هوای خنک یا گرم کولر شما مانند قبل نیست، حتما زمان شستشوی پنل کولر گازی شماست. در این مطلب ما به شما آموزش می دهیم که چگونه بدون پرداخت هزینه برای سرویس کولر، خودمان در خانه تمام اجزا داخلی را تمیز کنیم. قطعا بعد از انجام تمام مراحل، شاهد تاثیر آن بر عملکرد بهتر کولر گازی خواهید بود. همچنین با خواندن این مطلب از آموزش سرویس کولر گازی میتوانید با نحوه ی شستشوی اصولی کولر گازی آشنا شوید و عملکرد دستگاهتان را به بالاترین حد ممکن برسانید.

قدم به قدم با سرویس کولر گازی

مرحله اول قطع جریان برق

اولین قدم در راه سرویس کولر گازی، قطع کردن برق دستگاه می باشد تا خطری شمارا تهدید نکند و با خیال راحت بتوانید سرویس اسپیلت را انجام دهید. برای قطع جریان برق کولر بسته به نوع کولر خود باید یا دوشاخه را از کنار پنل از برق بکشید و یا فیوز برق کولر گازی را از جعب فیوز منزل خود قطع کنید. اگر که نمیدانید فیوز مربوط به کولر گازی کدام است، باید کولر را روشن کنید و یکی یکی فیوز ها را قطع کنید، با خاموش شدن اسپیلت مشخص می شود که فیوز مربوطه کدام است.

مرحله دوم سرویس کولر گازی شستشوی پنل ها

در گام بعدی برای شستشوی پنل کولر گازی باید به سراغ قاب جلویی پنل اسپیلت برویم و آن را باز کنیم (بسته به نوع کولر گازی اگر درب آن پیچ داشته باشد، برای باز کردن قاب باید از پیچ گوشتی استفاده کنید) و سپس فیلتر های آن را که معمولا دو عدد می باشد را بیرون می کشیم، و با استفاده از فشار آب تمیز می شوییم. به صورتی که تمام خاک و گرد و غبار روی آن تمیز شود.

سپس سنسور کولر را بیرون کشیده و آن را تمیز می کنیم و در نهایت سر جای خود قرار می دهیم. این سنسور که وظیفه ی چک کردن دمای محیط را دارد به برد اصلی کولر فرمان روشن و خاموش شدن خودکار را می دهد. و عدم تمیز کردن این قسمت باعث فرمان اشتباه به برد و ایجاد اختلال می شود.

شستشوی پنل های کولر گازی

مرحله سوم شستن کویل ها

شستن کویل های اسپیلت یکی از مراحل اصلی و مهم سرویس کولر گازی می باشد، این کویل ها همانند رادیاتور ماشین عمل می کنند و باید همیشه تمیز باشند تا بتوانند به خوبی با محیط ارتباط برقرار کنند و سرما را به محیط داخلی منزل منتقل کنند.

برای شستشوی کویل ها میتوانید از یک آب پاش به کویل ها آب بپاشید (تا زمانی که کاملا خیس شوند) و سپس با یک برس و یا مسواک به صورت عمودی روی کویل های کولر بکشید تا تمام پرز ها و گرد و خاک آن تمیز شود.

اگر کولر گازی شما در نزدیکی |آشپزخانه نصب شده است، کویل های آن به دلیل گرما و پخت و پز چرب شده اند و با آب و برس ساده تمیز نمی‌شوند. در این صورت باید حتما یک اسپری گاز پاک کن تهیه کنید. این اسپری که به راحتی در فروشگاه ها موجود است برای تمیز کردن اجاق گاز از چربی بسیار مناسب است، بعد از تهیه اسپری آن را روی کویل ها بپاشید تا کف کند، سپس بعد از حدود یک ساعت چربی ها شسته و نرم می شوند، بعد از آن می‌توانید با آب و یک برس یا مسواک کویل ها را تمیز کنید تا براق و کاملا تمیز شوند، این کار ها در بالا رفتن عملکرد و بازدهی کولر گازی نقش بسیار مهمی دارد.

همچنین برای شستشوی پنل راه دومی هم وجود دارد که میتوانید به جای استفاده از اسپری و آب، از بخارشوی استفاده کنید و پنل کولر خود را تمیز کنید. البته برای تمیز کردن کویل های دارای چربی باید ابتدا از اسپری گاز پاک کن استفاده کنید و بعد از یک ساعت که اسپری باعث نرم شدن چربی ها شد، با استفاده از دستگاه بخارشوی آن را تمیز کنید.

مرحله آخر:

در مرحله آخر باید سنسور و سپس فیلتر ها را  همانند قبل در سر جای خو د قرار دهید، آن ها را محکم کنید و درب پنل را ببندید. لازم به ذکر است که فیلتر ها باید کاملا خشک شده باشند و دقت کنید که تمام قطعات را در سر جای خود قرار دهید. بعد از انجام تمامی این مراحل اگر به کویل ها نگاه کنید متوجه تفاوت آن می شوید که کاملا تمیز شده اند. توجه داشته باشد که بعد از شستشوی کولر گازی 30 تا 60 دقیقه صبر کنید و سپس دستگاه را روشن کنید.

فرایند سرویس کولر گازی و سرویس اسپیلت شامل موارد مختلفی از جمله شستشوی اواپراتور (یونیت داخلی)، شستشوی مسیر تخلیه و لوله درین کولر گازی و شستشوی کندانسور (یونیت خارجی) است. با انجام مراحلی که در این مطلب ذکر کردیم، می‌توانید بخش مهمی از سرویس کولر گازی خود را انجام دهید. برای تکمیل سرویس و شستشوی یونیت خارجی اسپیلت، پیشنهاد می‌کنیم از مطالب مرتبط پایین صفحه کمک بگیرید یا آن را به تعمیرکار کولر گازی بسپارید.

فرایند سرویس کولر گازی شامل موارد مختلفی می شود که میتوان به شستشوی مسیر تخلیه و لوله درین، سشتشوی اوپراتور (یونیت داخلی) و شستشوی کندانسور (یونیت خارجی) اشاره کرد. که این موارد تخصصی می باشند و برای انجام آن باید به تعمیر کار کولر گازی مراجعه کرده. البته با انجام مراحل بالا که ذکر کردیم، میتوانید بخش مهمی از سرویس کولر گازی را انجام دهید.

آموزش سرویس کولر گازی

نتیجه گیری

همه وسایل برقی و همچنین سرمایش گرمایش هر چند وقت یکبار نیاز به سرویس دارند تا بتوانند به خوبی روز اول کار کنند و جوابگوی نیاز ها باشند. با مطالعه و انجام مراحل این مطلب به راحتی میتوانید سرویس کولر گازی خود را سالانه انجام داده و راندمان آن را نیز بالا ببرید. برای خرید کولر گازی میتوانید به سایت انتخاب سنتر مراجعه کنید و با برسی و مقایسه برند ها و مدل های مختلف، مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید. همچنین اگر قصد خرید کولر گازی را دارید و میخواهید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید، میتوانید مطلب مزایا و معایب کولر گازی مزایا و معایب کولر گازی را نیز مطالعه کنید.

برچسب ها: کولر گازی
دیدگاه شما چیست

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *